Lansering av Friskisindex – det nya välmåendeindexet

Friskisindex mäter hur bra stockholmarna mår utifrån tre parametrar; rörelse, glädje och gemenskap. Mätningen gjordes för första gången 2020 och sedan 2021 och resultaten lanserades i mars förra året. Detta gav F&S Stockholm en unik möjlighet att se hur stockholmarna mådde före pandemin och mitt under pågående pandemi.

Ikon för Friskisindex

Resultaten av Friskisindex visade bland annat att seniorer hade tappat mest i sitt välmående under pandemin och att stockholmarna i allmänhet rörde på sig mindre under vardagen. Båda mätningarna visade också att välmående är kopplat till socioekonomiska faktorer och att studenter mår lite sämre än andra grupper i samhället.

Resultaten använder föreningen sedan till att göra anpassningar i verksamheten för att få ännu fler stockholmare i rörelse, eller på andra sätt göra insatser och aktiviteter för att nå ut till olika grupper i samhället. Allt i syfte att få hela Stockholm i rörelse och må bra!
Testa ditt Friskisindex här

Upp&hoppa - bryt stillasittandet!

#brytstillasittandet för mer vardagsmotion

En av de viktigaste insikterna från Friskisindex var att stockholmarna rörde på sig mindre under pandemin. Delvis av förklarliga skäl då hemarbete tog bort rörelse till och från jobbet och digitala möten minskade antalet pauser under arbetsdagen. F&S Stockholm ansåg därför att arbetsgivare måste ta sitt ansvar för sina medarbetares hälsa och välmående och startade uppropet #brytstillasittandet.

Föreningen införde även själva obligatoriska rörelsepauser på alla möten som är minst 60 minuter, något som givit mycket i både skratt, puls och teamkänsla.

Konstpaus med Filharmonikerna gjorde succé

Som en del i arbetet att få stockholmarna att ta fler rörelsepauser under arbetsdagen tog föreningen tillsammans med Konserthuset och Kungliga filharmonikerna fram gemensamma rörelsepauser. Friskis tolkade sex klassiska stycken av kompositörer som Beethoven, Satie och Offenbach och spred det till medlemmar och konserthuspublik. Filmerna och rörelsepauserna fick sedan spridning över stora delar av Europa. Konstpauserna spelades upp hela 27 686 gånger från maj till december 2021. Ta en klassisk paus

Friskis rörelsepauser med Mamma Mu och Kråkan

Träning för hela familjen är en viktig del av Friskis verksamhet. Familjejympa har varit en del av vårt träningsutbud sedan starten och byggts på med initiativ som Röris i skolan och Mini-Röris för de yngsta. 2021 lanserades även samarbetet mellan Friskis och de populära barnboksfigurerna Mamma Mu och Kråkan.

– Att blanda rörelse, berättelser och musik är ett smidigt sätt för barn att lära nytt och må bra i vardagen. Jag tycker det finns viss magi i det här samarbetet, när bekanta karaktärer från en bok plötsligt poppar upp i rummet och rockar loss via skärmen. Jag hoppas det inspirerar till ännu mer fantasi, läslust och rörelse, säger Jujja Wieslander, en av skaparna av Mamma Mu och Kråkan.

Rocka loss till rörelsepauserna här

Ingen ökad risk att smittas på F&S Stockholm

Folkhälsomyndigheten ville öka förståelsen för risken att smittas av covid-19 om man tränade på gym och inledde ett samarbete med F&S Stockholm kring det. Studien visade att det inte fanns någon ökad risk att bli smittad bland de medlemmar som fortsatte att träna på våra anläggningar jämfört med de som avstod från att göra det.

– Studiens resultat ger stöd för att de åtgärder vi satte in för att minska risken för smittspridning fungerade och att det var rätt beslut för folkhälsan att hålla öppet, säger verksamhetschef Mia Qwärnström.

Träning för att motverka diabetes typ 2

Under 2021 inleddes ett samarbete med Folkhälsa Stockholm som tillsammans med företaget Health Integrator erbjuder individuella hälsoprogram för personer som löper risk att utveckla diabetes typ 2. Deltagarna hade möjlighet att få fysisk aktivitet på recept och träna på F&S Stockholm. Under året var det 75 personer som började träna tack vare initiativet och enligt Health Integrator var det hela 43 procent av deltagarna som efter sex månader lyckats bli av med sin prediabetesdiagnos. Mer om programmet och resultatet