Friskisindex visade: 2 av 3 har förändrat sina träningsvanor under pandemin

Friskisindex mäter hur bra stockholmarna mår utifrån tre parametrar - rörelse, glädje och gemenskap. Mätningen 2022 visade att två av tre stockholmare har förändrat sina träningsvanor, 70-plussarna mår bättre igen, vardagsmotionen har ökat något och att det finns en välmåendeklyfta mellan olika stadsdelar.

Ikon för Friskisindex

Efter tre mätningar kunde vi se ett tydligt samband mellan både den skattade glädjen, känslan av gemenskap och träningsfrekvens. Resultaten av Friskisindex visade återigen att det finns tydliga kopplingar mellan hur vi mår och vår utbildningsgrad, inkomst och sysselsättning.

• Gruppen 70–84-åringar tappade mest i sitt Friskisindex från 2020 till 2021 års mätning (från 74 till 69). I 2022 års mätning kunde vi se en viss återhämtning. Det var den åldersgrupp som var mest socialt distanserad tidigare och att de nu kunde börjar träffas igen kan vara en orsak till återhämtningen.
  • 18–29-åriga män mådde fortsatt sämre än andra grupper. En anledning kan vara att män tenderar att inte söka hjälp i kristider i samma utsträckning som kvinnor gör.
  • Svenskar motionerar mest i Europa, men sitter still mer än hälften av vår tid.

#nollkroppshets –
du duger precis som du är

Vi gjorde en Sifoundersökning som visade att allt fler svenskar känner kroppshets. Mer än var fjärde svensk uppgav att samhällets kroppsideal påverkar deras relation till träning negativt. Unga drabbades i högre grad än äldre och kvinnor i högre grad än män. Och situationen har blivit värre under de senaste åren.

Manifestationen på Sergels torg 1 oktober

Den 1 oktober anordnade vi en stor manifestation på Sergels torg under parollen #nollkroppshets. Vi ville att alla skulle vara med när vi tillsammans - funktionärer, medlemmar och medarbetare med familjer och vänner - samlades och målade ”Plattan” Friskisröd eftersom alla bar röda tröjor med budskapet #nollkroppshets. Verksamhetschef Mia Qwärnström läste upp manifestet innan träningspasset tog fart med olika ledare på podiet. Alla stockholmare var välkomna att delta i träningsmanifestationen och uppmanades att ta ställning och sprida budskapet genom att dela med hashtaggen #nollkroppshets i sina kanaler.

Satsningar för att få Kistas unga i rörelse

Vi gjorde en rad projekt i Järvaområdet för att öka tryggheten och minska ungas stillasittande. Ett exempel var en föreläsning med många rörelsepauser i Folkets Husby tillsammans med Beat Diabetes för att öka kunskapen om vikten av rörelse och minskat sockerintag inför Ramadan. Vi bjöd också in skolungdomar i Kista till gratis träningsskola för tonåringar under tio veckor, samt skapade ett kraftigt rabatterat träningskort för att tillgängliggöra rörelse, glädje och gemenskap för fler.

Friskis tog med gymmet till skolgården

Ett skepp kom lastat - med en container sprängfylld av träning och målet att bryta stillasittandet hos unga. Friskis Sverigeturnerande container fick eleverna på Kista grundskola i rörelse under två dagar. Vi bjöd på tränare, redskap och massa rörelseglädje och gemenskap för alla. Vi pratade också om att en livslång träningsvana kommer från träning som gör dig lycklig. Och påminde om att Friskis&Svettis är en frizon från påtvingade prestationskrav och skeva kroppsideal.

– Friskis vill ge tonåringar en möjlighet att bygga sig starkare, på sina villkor. Vi utgår från ledorden Chill Charge Challenge där just blandningen av att chilla, utmana sig och ladda på batterierna, inspirerar till träning som håller över tid, säger Nina Forsberg, träningsutvecklare på Friskis.

Friskis för Ukraina

Precis som hela samhället, är vi på Friskis starkt berörda av kriget i Ukraina. Vi ville göra en insats för att stötta det ukrainska folket och valde att samarbeta med både Rädda Barnen och Röda korset. Tack vare fantastiska funktionärers initiativ kunde vi under våren addera insamlingspass i schemat till förmån för barnen i Ukraina. Medlemmarna bokade, kom och tränade tillsammans och swishade valfri summa till Rädda barnen.

Samarbete med Musikhjälpen

Även 2022 engagerade vi oss för Musikhjälpen, vars syfte var att samla in pengar för barn i krig. Initiativet kom från våra funktionärer som bjöd på Cirkelfyspass med målet att fylla Friskis digitala bössa för Musikhjälpen. Hela Sverige bidrog med över 54 miljoner. Tillsammans skapade publiken 849 928 engagemang, vilket gav 54 517 949 kr till insamlingen för temat ”För en tryggare barndom på flykt från krig”.