Året var som bekant präglat av pandemin i samhällets alla hörn och så även på Friskis&Svettis Stockholm. Föreningen fick under året hantera en rad restriktioner såsom minskat antal platser på gruppträning och sänkt maxantal i gymmet. Det syns också på siffrorna. Antalet inpasseringar hamnade på drygt 1,9 miljoner vilket var en minskning med 18 procent från året innan. Av inpasseringarna var 70 procent till gymmet och endast 30 procent till gruppträning.

Text 70 % inpasseringar gym och kille med skivstång i bakgrunden

Träningsnyheter 2021

Under året lanserade vi Mammapower, Yoflow, Utefys vinter och Utefys soft styrkepromenad. Några kom på besök och en kom för att stanna.

Allt om träningsnyheterna

Uteträningen ökade

Uteträningen, som redan ökat markant året innan, ökade med ytterligare 38 procent, till drygt 5 000 pass under året. Antalet besök ökade också med hela 32 procent och medlemmarna tränade ute hela 30 000 gånger.

– Det är ju otroligt glädjande, både att se hur våra funktionärer tog sig an utmaningen och flyttade ut så mycket av sin träning, men också att medlemmarna hakade på, säger Malin Wennerbrandt.

Digital träning växte ännu mer

Onlineträningen utökades markant under 2021. Via webben har ett sextiotal pass varit tillgängliga att träna när man själv vill. I början av året, när tuffa restriktioner påverkade hela samhället, var onlineträningen som allra mest använd. Toppnoteringar syntes i februari med 150 000 visningar och 26 000 unika användare för hela Friskisrörelsen. Under hösten snittade antalet visningar på 50 000 och 7 000 unika användare per månad. Föreningen erbjöd även nästan 5 000 playpass på anläggningen.

Friskis rörelsepauser i samarbete med Konserthuset

Rörelsepauser för att bryta stillasittandet

Utöver passen har ett tiotal Time out-pass funnits tillgängliga. Det är korta rörelsepauser för att hjälpa till att bryta stillasittandet för alla som har stillasittande jobb eller studier. Föreningen gjorde även digitala rörelsepauser i samarbete med Kungliga filharmonikerna, där sex klassiska välkända stycken tolkades live i Konserthuset i en blandning av jympa, dans och rörlighet.

Så anpassade vi träningen under pandemin

Olika perioder innebar olika restriktioner under 2021. Generellt gjordes anpassning inom gruppträningen genom att minska maxantal. Ledarna bidrog också genom att ta bort förflyttningar i passet då deltagare riskerar att mötas eller komma nära varandra. Redskapspassen anpassades också på så vis att deltagare inte skulle behöva byta eller dela utrustning med varandra. Schemat lades om så att det skulle finnas luckor mellan passen för att minska trängsel vid in- och utpassering.

Det infördes bokning till gymmet för att säkerställa maxantalet. Vi möblerade också om i gymmen för att skapa förutsättning att träna med avstånd.

" Överlag har våra medlemmar reagerat med förståelse för alla dessa anpassningar. Och många har visat tacksamhet och uppskattning för att vi fortsatt erbjuda träning under hela pandemin"

Malin Wennerbrandt

Friskis ute och online

För att möta medlemmarnas behov under pandemin lanserade vi även träningskorten Friskis ute och Friskis online samt PT online för att kunna erbjuda träning på flera sätt och platser än på anläggningarna.

Kille i linne kör pass ute

Topplistan 2021

Populäraste gruppträningsformerna utifrån antal pass

1. Jympa medel