Mammapower – en stark och lyckad nyhet

Nyblivna mammor fick ett helt nytt och eget pass i Mammapower, ett gruppträningspass som är anpassat för nyförlösta mammor där du också kan ta med dig din bebis. Under 2021 erbjöd F&S Stockholm 209 pass och de hade en snittbeläggning på 41 procent. Sett till målgruppen var det en otroligt lyckad satsning.

– Vi hade fått input från medlemmar att det fanns en efterfrågan på pass för nyförlösta mammor, så det plockades upp. Det här var ett mycket bra sätt att möta efterfrågan, säger Malin Wennerbrandt, träningsstrateg på F&S Stockholm.

Tidigare fanns etiketten ”mamma” som kunde hängas på nästan vilken träningsform som helst; Jympa mamma, Skivstång mamma, Spin mamma, osv. Ofta är det mammor som själva leder passet under sin föräldraledighet, vilket gjorde utbudet väldigt ojämnt och sporadiskt. Dessutom krävdes mycket jobb för ledaren att utbilda sig och anpassa sitt pass utifrån målgruppens behov och förutsättningar.

Mammapassen ökade med 20 procent

Mammapower är i stället ett slags konceptpass med digital utbildning som ledaren snabbt kan ta till sig när det passar ledaren bäst. Resultatet blev att antalet mammapass ökade med 20 procent och antalet deltagare ökade med 13 procent från 2020.

– När vi paketerade mammaträningen på det här sättet vågade fler föräldralediga ledare kliva in och leda passet, så då vi kunde erbjuda fler pass och det var dessutom kvalitetssäkrat, säger Malin Wennerbrandt.

Yoflow

Ett limited edition i pandemins tecken

Yogafamiljen blev tillfälligt berikad med en nykomling; Yoflow. Ett fysiskt yogapass där du var i ett konstant flöde och hade möjlighet att landa både i andning och i att utforska kroppens kraft och samspel med olika rörelseomfång. Passet var ett så kallat Limited edition – ett pass på tillfälligt besök som en krydda i utbudet.

Yoflow var en slags anpassning till pandemin, då upplägget var mestadels stående och i konstant rörelse, vilket gav större möjligheter att kunna leda passet utomhus än andra yogapass. Under förra året erbjöd vi 67 Yoflow-pass.

– Det var ett mycket fint tillskott under pandemin och det var ett uppskattat pass av dem som hittade det, säger Malin Wennerbrandt.

Utefys förökade sig

Utefys vinter + Utefys soft styrkepromenad

2021 fortsatte pandemin att ställa krav på hur vi erbjöd träning, så vi lanserade fler varianter av Utefys för att möta uteträningsbehovet. Utefys vinter var ett sätt att kunna erbjuda funktionell träning även under vinterhalvåret när slask, lera och is annars gör att många väljer bort träning utomhus. Genom att hela tiden hålla sig i rörelse och undvika att komma ner på marken blev utomhusträningen mer lättillgänglig. Utefys vinter erbjöds 268 gånger under 2021 och 1422 deltagare hittade ut till passen. Snittbeläggningen var 42%.

– Alla varianter av Utefys var ett sätt att köra pass utomhus under pandemin, för att kunna erbjuda träning på ett säkert sätt. Det var poppis så vi försökte hitta fler sätt att få folk i rörelse utomhus, säger Malin Wennerbrandt.

Pass som gjorde skillnad för seniorer

Sedan kom Utefys soft styrkepromenad som totalt erbjöds 223 gånger med hela 1382 deltagare. Passet vände sig främst till seniorer som under våren kunde börja komma tillbaka till träningen efter att vaccinationerna hade satt igång.

– Det gjorde stor skillnad för den målgruppen och jag kan tänka mig att det säkert var för att man var utomhus och tränade. De upplevde det tryggt att träna med oss då, säger Malin Wennerbrandt.