Träningen flyttade ut

För att kunna fortsätta erbjuda träning under pandemin flyttade många ledare ut sina pass och anpassade dem till att köra ute.

– Våra ledare har varit helt magiska, det engagemanget och den påhittigheten att anpassa träningen har varit helt otroligt! Oavsett hur eller på vilket sätt, med upplägg, träningsform, tid eller plats – man har löst situationen!, säger Malin Wennerbrandt, träningsstrateg på F&S Stockholm.

Ute blev inne!

Uteträning
Ledare i röd tröja som flyttat ut sitt pass

Friskis ❤ Vården – ett funkisinitiativ för att ge tillbaka till vården

När en friskisledare kom och sa att han ville göra något för vårdpersonalen under den hårt ansträngda situationen på grund av pandemin, var föreningen inte sen på bollen. Initiativet resulterade i Friskis<3Vården – då vi bjöd på gratis träning för SÖS-personal under sommaren och hösten 2020. Tack Mikael för ditt engagemang!
Träningspass på gräsmattan utanför Södersjukhuset

Lasse Lind-stipendiet delades ut

Årets Lasse Lind-stipendie tilldelades Hanna Bjärkstedt som har lett jympa i ett par decennier, alltid med ett lika stort, brinnande engagemang för träningsformen och med glad upptempomusik som fyller rummet. I anslutning till ett av sina pass räddade hon dessutom livet på en medlem som drabbats av hjärtstopp. Ögonen tårades både på Hanna och utdelare Josefin när Friskis&Svettis överraskade henne precis innan hennes pass startade på F&S Ringen.

Stort engagemang på sociala medier

Det höga engagemanget berodde till viss del på lyckade kampanjer och uppskattade samhällsaktörsinlägg. Till viss del att många gjorde sina röster hörda angående Corona och hur vi hanterade situationen. På Instagram ökade vi antalet följare med fler än 1 000 personer. Posten med flest gillamarkeringar var lanseringsinlägget för Friskis onlineträning med 358 tummar upp, tätt följt av Friskis hjärta vården. Det videoklipp som låg i toppen även 2020 var dopinghunden Molly med sammanlagt 22 000 tittade minuter.

Historiens första digitala årsmötet

På grund av pandemin fick årsmötet skjutas upp och hölls för först gången digitalt den 26 november 2020.
Den digitala mötesformen gjorde att antalet deltagare var fler än någonsin, drygt 350 medlemmar var med och gjorde sin röst hörd. Även antalet motioner slog rekord med 138 stycken och de som rörde träningsresor med flyg väckte stort engagemang.

Det här hände på årsmötet 2020

Friskis hjärta Feedback

Friskis ❤ Feedback

Under året jobbade vi intensivt med insiktsdrivet arbete. Vi analyserade data och skickade ut regelbundna enkäter där tusentals människor, både inom organisationen och utanför, fick säga vad de tycker om oss. Över lag får vi höga betyg.

"FoS är fantastiskt med helt fantastiska ledare på de pass jag går på. Härlig musik o roliga o utmanande rörelser.”

”Positiv och hjälpsam personal! Tar fullt ut ansvar för smittorisk nu under Coronan.”

Kampanjer som berörde och fick fler i rörelse

All rörelse räknas

På våren 2020 såg vi behovet av en marknadsföringskampanj för det nya läget vi befann oss i. Fler och fler stockholmare pausade sina träningskort men framför allt blev vi isolerade, försämrade vardagsmotionen drastiskt och experter varnade om en försämrad folkhälsa. Vi tog därför fram kampanjen "All rörelse räknas" som peppade till all sorts rörelse och träning med oss både inne, ute och digitalt. Kampanjen blev oerhört uppskattad och gav fina resultat.

Tillsammans hämtar vi ny energi

På hösten lanserade vi kampanjen "Tillsammans hämtar vi ny energi”. Den var utformat som en videoblogg där funktionärer berättade om sin Friskis-vardag. Kampanjen gick väldigt bra då den inte upplevdes som en kampanj. Mer som fina inlägg i det ordinarie flödet. F&S Stockholm tog även fram filmer som följde samma manér och delade med alla föreningar runtom i landet.

Utan dig inget Friskis

I slutet av året lanserade vi en kampanj där vi erbjöd ett 13-månaderskort till priset av ett 12-månaderskort. I kampanjen underströk vi det kritiska läget genom budskapet “Utan dig, inget Friskis”.