En av träningsnyheterna var Plaza med tre inriktningar; Plaza styrka, Plaza cross och Plaza soft. Plaza är en zonindelad träningsyta i gymmet för styrka och kondition där du både kan träna på egen hand och gå på specialdesignade gruppträningspass. Plazakonceptet blev helt klart en dundersuccé!

Under 2019 togs Plazaytan in på fem anläggningar; Kungsholmen, Sveavägen, Solna, Farsta och Lindhagen. Med start i mars erbjöd föreningen 899 Plazapass och beläggningen låg i snitt på 98 procent, vilket går att jämföra med snittbeläggningen på övriga gruppträningspass på 60 procent.

- Generellt finns ett sug efter gruppträning i gymmet och det är ju därför vi har tagit fram det, säger Frida Holstad från Team träning på F&S Stockholm.

Gruppträning i gymmet för fler

Inspirationspassen IMT fortsättning och IMT högintensiv togs bort på de anläggningarna som fick Plaza, vilket bidrog till att de passen minskade, men det tappet var totalt sett mindre än ökningen på Plaza. Plus att Plaza-passen tar emot betydligt fler deltagare. Detta innebär att föreningen lyckades skapa många fler gruppträningstillfällen i gymmet.

- Vi har också nått en helt ny målgrupp i gymmet och det är med Plaza soft. Det har inte funnits något inspirationspass i gymmet för den som vill träna soft. Så jag tror vi har fått fler att våga träna i gymmet, säger Sofia Saraceno, analytiker på Team träning.

Plaza skapade mervärde i gymmet

Team träning tycker också att det är roligt att se att antalet pass per inriktning av Plaza var väldigt jämn under 2019. Det var i stort sett lika stor efterfrågan på alla tre Plaza-passen. Det fanns också en farhåga i föreningen att plazaytan skulle ta upp värdefulla kvadratmeter från våra vana gymtränare och att det skulle komma klagomål på det.

- Men resultatet har snarare blivit tvärtom. Både ytan och utrustningen har upplevts som ett mervärde, säger träningsutvecklaren Malin Wennerbrandt.

Sist ut under 2019 färdigställdes Plazaytan i F&S Orminges nya gym. Och planen är att fortsätta etablera Plaza på alla anläggningar där förutsättningar finns.

Modus smög sig in i utbudet

2019 kom gruppträningspasset Modus in på schemat. Modus är allroundträning som är uppbyggt i moduler där du får en helhet av styrka, kondition och rörlighet. Det slog inte lika stort som andra träningsnyheter har gjort, under året blev det total 501 pass med en snittbeläggning på 41 procent.
- Det är svårt att säga varför det inte blev en jättehit, det kan bero på allt ifrån hur passet läggs i schemat till hur vi marknadsför det, säger Frida Holstad chef Team träning.

Liten men naggande god finns ett uttryck som heter, och det skriver Kristina Fornstedt under på, en av ledarna som ledde Modus under förra året.

- Jag gillar känslan av sportig, enkel och så himla effektiv uppbyggande träning. Många uppskattar att slippa lära sig koreografi och hålla koll på en massa rörelser. Samtidigt som det dyker upp mer tekniska utmaningar. Jag tror också att Modus är en bra brygga mellan gymmet och de mer koreograferade passen, det är unikt i utbudet med sina block/moduler och kan varieras hela tiden, säger hon.

Mer om ditt träningsår 2019