skivstångmed lars på skrapan

Träningens topp 5

Populäraste träningsformerna utifrån beläggning:

1. Jympa medel
  2. Skivstång
  3. Jympa bas
  4. Spin distans
  5. Cirkelfys

Watt – årets uppstickare!

­I september blev Spin watt en del av det ordinarie utbudet. Föreningen investerade i nya wattcyklar från Technogym och började köra passen på två anläggningar, F&S Sundbyberg och F&S Kungsholmen. Responsen kom direkt  passen blev superpoppis!

– Många beskriver träningen som en riktig wow-upplevelse. Watt ger en extra dimension, du får ett kvitto på träningen som många verkar uppskatta, säger Malin Wennerbrandt, Team träning.

En undersökning som gick ut till deltagarna under hösten visar att 91 procent gärna går på Spin watt igen och att passet gav dem inspiration och motivation i sin träning.

spin watt cykel

Det här är Spin watt

Med hjälp av wattmätaren får du koll på din träning och kan följa utvecklingen över tid, oavsett hur mycket du har trampat tidigare. Istället för att mäta hur mycket ditt hjärta jobbar (som du gör på Spin puls) mäter du hur mycket energi du producerar när du trampar, alltså effekten av din träning.

Seniorklubben - årets raket!

Seniorklubben gick 2018 från kursform till en del av det ordinarie schemat. Nu finns möjlighet att träna fler pass i veckan, med nya träningsformer på fler platser – och intresset är enormt.

Träning för både muskler och hjärta är ett vinnande koncept. När köerna till Seniorklubben i kursform växte sig allt längre såg Team träning snart ett behov av att ge fler möjligheten att vara med. Passen blev en del av det ordinarie utbudet – självklart med kaffestunden efteråt som ett stående inslag.

Det har bara exploderat. Intresset har varit jättestort från både ledare och medlemmar. Under 2018 erbjöd vi Seniorklubben på åtta av våra anläggningar, säger Malin Wennerbrandt.

Dessutom tog Seniorklubben gym och Seniorklubben stav plats bland passen bredvid Seniorklubben cirkel.

seniorklubben fikar på kungsholmen efter ett pass

Det här är Seniorklubben

• Seniorklubben är en del av F&S utbud som riktar sig till dig som är äldre och tycker att den vanliga träningen på Friskis har blivit för tuff.
  • Träningen är särskilt anpassad för dig som behöver lugn och skonsam träning.
  • F&S Stockholm erbjuder tre olika träningsformer: Seniorklubben cirkel, Seniorklubben gym och Seniorklubben stav. I konceptet ingår också socialt umgänge, med fikastund efter passet.

Årets nyheter

Rodden har hittat hem

Konditionsträning fortsätter att vara superhett och fick ett nytt tillskott under förra året – Rodd. Upplägget är enkelt och kul. Tillsammans med gruppen ror du ihop olika intervaller i roddmaskin – med varandra, mot varandra och dig själv.

– Roddmaskinerna var på turné under 2018 så att flera olika anläggningar fick möjligheten att träningsformen. Nu har de landat på F&S Skanstull där passen ingår i det ordinarie utbudet, säger Malin Wennerbrandt.

Ett helt nytt dansutbud

Fler deltagare och fler pass. 2018 är året då dansen fick en nytändning. Under året gjorde tre dansnyheter entré på Friskis: Dans flow, Dans crescendo och Step explode. Dessutom fortsatte vi att skruva på dansutbudet under året för att inspirera fler att dansa mer, kanske dansa överhuvudtaget eller att våga testa något nytt.

Vi jobbar hela tiden med att utveckla vårt utbud. Vi lägger till nya träningsformer och tar bort andra för att hålla oss uppdaterade. Det handlar både om att erbjuda människor vad de vill ha men också det de kanske ännu inte visste att de ville ha, säger Malin Wennerbrandt.

En ny upplevelse

Nya Dans flow är till exempel en helt ny inriktning där du kan uppleva dansen på ett nytt sätt.

Dans flow ger möjligheter att gå in i dig själv. Jag tror att det kan upplevas som frigörande för många, säger Sofia Saraceno, Team träning.

I och med det nya dansutbudet utgick Dans afro, Dans fuego, Dans street och Aerobics. Flera av stilarna hittar du nu under Dans fusion där ledaren själv bestämmer inriktning på passet.

Visste du att...

Kravlös dansträning under en regelbunden period kan få dig med psykisk ohälsa att må bättre, ha mindre ont i huvudet och slippa magont? Det visar en avhandling från Universitetsjukvårdens Forskningscentrum i Örebro. När du dansar flyttas ditt fokus från tankar till upplevelsen. Från utsidan till insidan och dansen blir en fristad från vardagens stress.

Maxat med Skivstång maxa

Under 2018 hade vi också Skivstång maxa på tillfälligt besök.

Skivstång maxa är ännu ett exempel på gruppträning med gymkaraktär som vi ser bli allt mer populärt, säger Malin Wennerbrandt.

Passet har ett annat upplägg än vanlig Skivstång. Du jobbar inte i tempo och ska ha så pass mycket vikt på stången att du orkar max 6-8 repetitioner.

Jag tror att det har lockat många som annars tränar i gymmet in till gruppträningen, säger Malin Wennerbrandt.