Friskisindex visar på en välmåendeklyfta

Friskisindex mäter hur bra stockholmarna mår utifrån tre parametrar - rörelse, glädje och gemenskap. I mätningen 2023 ser vi en nedåtgående trend i stockholmarnas välmåendesnitt. 2023 var Friskisindex 71, jämfört med 2022 då Friskisindex var 73. Vi ser även en försämring i alla tre delområdena 2023.

Ikon för Friskisindex

De fyra mätningarna sammanställda visar ett korrelerande samband mellan glädje och träningsfrekvens. Den största skillnaden sker från att gå från inget till något. Vi ser också att det finns en välmåendeklyfta baserat på socioekonomiska faktorer och var i landet du bor.

• För första gången presenteras jämförande siffror om hur svenskarna i stort mår. Det visar sig att stockholmarna mår marginellt bättre än svenskarna i allmänhet. I Sverige verkar äldre må generellt bättre än yngre.
  • I Stockholm ser vi en välmåendeklyfta mellan generationerna öppna sig: medan de äldre överlag mår riktigt bra, mår de unga betydligt sämre än tidigare. Andelen 18–29-åringar som mår bra har minskat från 50 till 33 procent, medan andelen som mår dåligt har ökat från 14 till 22 procent sedan i fjol.
  • För att träning ska kännas meningsfull anser 28 procent att man behöver träna 2-3 timmar per vecka. Vi ser dock en tendens till att träningen kan bli minde meningsfull om du tränar mer.

#nollkroppshets –
du duger precis som du är

I år ingick frågor kring ämnet i vår stora undersökning Friskisindex. Vi gjorde även ett upprop till träningsbranschen. Vi belyste bland annat siffrorna från Friskisindex att hela 63 procent av unga kvinnor (18-29 år) påverkas negativt av samhällets kroppsideal! Vi träningsaktörer har ett särskilt stort ansvar och behöver stå upp för sunda kropps- och träningsideal.

Träningsskola för tonåringar för elever i Järvaskolan

Träning som en del av samhällsintegrationen

Friskis Stockholm har samarbetat med två organisationer med fokus på etablering och integration av nyanlända, Welcome House och Nya kompisbyrån. De ser att träning kan vara en stor hjälp för att bygga nya relationer och att det bidrar till en känsla av att vara en del i en gemenskap.

Båda organisationerna samarbetar bland annat med Stockholms stad och arbetar för att öka den sociala integrationen via olika träffar, mentorskap och nätverk.

Vi slog världsrekord!

Den 25 mars gick spinningpasset Spin Of Hope av stapeln som samlar in pengar till förmån för Barncancerfonden. I 12 timmar hölls 45 spinningcyklar igång på F&S Skanstull. Tillsammans slog vi världsrekord med över 5000 deltagare!

Friskisledare på Pride 2023

För allas rätt att vara som en vill

Friskis är av folket, för folket. Tillsammans är vi många, starka och i rörelse. Vi strävar efter att vara folket i hela dess mångfald och ta vara på människors olikheter och erfarenheter. Att gå i Prideparaden markerar vår ståndpunkt gällande människors rätt att vara som man är.

2023 var vi återigen med i Prideparaden. Vi jympade oss genom stan inför en halv miljon åskådare.

Popup gym mitt i stan

När det var som gråast i Stockholm satte vi upp vårt popup gym. Vi var på plats för att inspirera, instruera och heja på alla. Flera besökare trotsade kylan och fick upp värmen med styrkelyft och en roddutmaning!

pop up container vid Sergels torg 2023