100 % mer uteträning

Under våren fördubblades antalet utepass, till 200 i veckan på 40 helt nya platser. Anledningen var att få fler i rörelse, undvika trängsel och skapa en ännu tryggare träningsmiljö.

– Friskis fantastiska funktionärer har flyttat ut sina pass ända sedan Corona startade. Nu har vi tillsammans lyckats fördubbla det redan stora antalet träningstillfällen, dessutom på helt nya platser. Tack vare uppfinningsrikedom och viljan att dela rörelseglädjen blir ledarna lokala hjältar när de håller utepass där de bor eller arbetar, säger en stolt Andreas Strömberg, ordförande för F&S Stockholm.

Uteträning

Friskis ❤ Feedback

Trots att vi befunnit oss i en pandemi så har våra medlemmar varit fortsatt nöjda. Mer än hälften är ambassadörer och rekommenderar oss gärna till sina nära och kära.

Bra utbud, välkomnande bemötande, prisvärt erbjudande, sunda värderingar och ansvarsfull coronahantering är det som uppskattats mest under 2021. Vi är oerhört tacksamma för all återkoppling vi får från våra engagerade medlemmar och ser fram emot att utvecklas tillsammans under 2022.

Lasse Lind-stipendiater

Lasse Lind-stipendiet är ett pris till den som engagerat arbetar för Friskis idé och vill sprida musik och träning i olika former. 2021 tilldelades det:

Emma Jönsson (jympa- och coreflexledare)
Emma har under många år varit en stark företrädare för en bred musikanvändning i Friskis&Svettis. Hon har både en osviklig förmåga att omsätta känslan i musiken till rörelseinspiration och rörelseglädje på sina egna pass och att inspirera andra Friskisledare till en mångfacetterad musikanvändning.

Monica Grahn (dansledare)
Monica har gjort det möjligt för 70-plussarna och andra medlemmar att träna utomhus, två gånger i veckan i ur och skur under hela pandemin – om så iförda stövlar, långkalsonger och broddar. Monica är entusiasmerande och prestigelös och bjuder på ett varierande musikprogram – och alltid en enorm portion dansglädje.

Förutom att Monica har fått massor av Friskis seniorer att dansa sig igenom pandemin är hon även initiativtagare till The Risk Group, en salsagrupp för pensionärer som började med utomhusdans under pandemin. Nästa projekt är att sprida rörelseglädjen till andra genom att uppträda på seniorboende och liknande över hela landet.
– Du slutar inte dansa för att du blir gammal. Du blir gammal för att du slutar dansa, säger hon.

Digitalt årsmöte

Medlemmar gjorde sin röst hörd och var med och påverkade sin förening på ännu ett digitalt årsmöte. Det togs beslut om 23 motioner och träningsresor väckte återigen stort engagemang.

Det här hände på årsmötet 2021