Gym är mer än maskiner

Golven på våra gym är oerhört viktiga. De ska vara hela, snygga och hygieniska men också fylla en viktig funktion. Fem anläggningar fick helt nya gymgolv installerade. Det gav anläggningarna större gymyta, bättre ljudmiljö och mer dämpning för tunga vikter. Utöver det fick fyra anläggningar ett antal nya podier som avlastar för lite tyngre vikter.

Plaza flyttade in i gymmen

En av 2019 års träningsnyheter var Plaza. En zonindelad yta för konditions- och styrketräning där du både kan träna själv och gå på gruppträningspass. Först ut var F&S Kungsholmen, F&S Sveavägen och F&S Solna under vår och sommar. Under hösten tillkom F&S Farsta och Lindhagen och senare även F&S Orminge. Ytan har visat sig ge mervärde till medlemmen både i form av fler gruppträningspass och välutnyttjad träningsyta för individuell träning.

Mer puls till folket

Spinsalen på F&S Hornstull har totalrenoverats och har också fått Spin play – möjligheten till digitala spinpass utan ledare. F&S Farstas spinsal har också renoverats från golv till tak. F&S Sveavägen och F&S Solna har fått nya fina watt-cyklar som visats sig vara ett mycket populärt verktyg. Vi har aldrig bytt ut så mycket cardiomaskiner som under 2019 – motionscyklar, crosstrainers, stakmaskiner och löpband.

spin watt cykel
Person som klättrar på bouldervägg på F&S Sundbyberg.

Ny utrustning

Listan kan göras lång på all utrustning som köpts in under året. Men de stora investeringarna har gjorts i nya maskiner och ställningar till gymmen – såsom riggar och monkeybars. Men även lösa delar som hantlar, viktskivor, kettlebells och däck är uppdaterade. För att inte glömma de lekfulla inslagen som slacklines, klättervägg och polestång (F&S Lindhagen).

Fräschare väggar & bastulavar

Alla anläggningar har uppfräschningsmålats. I det årliga underhållet ingår också att byta lavar i en del av basturna, komplettera belysning, byta ut handfat/blandare och gamla takplattor med mera.

Nya cardiomaskiner på många anläggningar

F&S Skanstull, F&S Lindhagen, F&S Hagastan, F&S Kista fick nya cardiomaskiner. Även mindre utbyten eller komplettering har skett på F&S Ringen, F&S Hornstull, F&S Farsta och F&S Orminge.

Tonvis med ny utrustning!

Flera ton (!) vikter, hantlar, skivstänger, slamballs och kettlebells har köpts in och fördelats på flertalet anläggningar.

Det här gjorde vi på din anläggning

• F&S Farsta Renoverat gym, spinsal, stora salen, entrén och barnrum samt fått ny Plaza-yta.
  • F&S Hornstull Renoverat funktionärs- och personalrum samt spinsal, nu även med Spin play.
  • F&S Kungsholmen: Nytt spinpodie, enskild dusch och dusch/toalett med skötbord samt renoverat 5 toaletter. Ny Plaza-yta även här.
  • F&S Lindhagen Ny led-belysning i hela gymmet och båda salarna. Nytt gymgolv på bägge våningar och ny Plaza-yta. Ljudutrustning byttes i alla salar. Ny utrustning för Spin play.
  • F&S Orminge 230 kvm större gym och en mängd ny utrustning! Omdisponerade träningsytor. Större omklädningsrum för herrarna samt ny rullstolstoalett/dusch och funktionärsrum.
  • F&S Ringen Nya duschväggar till herrarna. Nytt tak och belysning i herrbastun. Nya podier i gymmet.
  • F&S Solna Ny Plaza-yta installerad.
  • F&S Skrapan Ny led-belysning i träningssalen. Renoverad dusch/bastu/toalett på damernas. Nytt golv i gymmet och nya lyftarpodier.
  • F&S Sveavägen Nytt gymgolv i hela gymmet och nya lyftarpodier. Nya wattcyklar i spinningsalen och ny Plaza-yta i gymmet. I samband med vattenläckan passade vi på att byta dörrar till herrarnas omklädningsrum, klä pelare i gymmet med plåt och dra om elen så att vi kunde flytta cardiomaskinerna.

Hänt på några av anläggningarna

Afterwork, 10-årskalas, vattenläcka i gym och tonårsvecka. Några händelser som både engagerat och lockat nya medlemmar till våra träningsställen.

Hänt på anläggningarna

Discokula afterwork

F&S Skarpnäck lades ner

Minskat antal pass, logistikproblem och dåligt anpassade lokaler var några av anledningarna till att föreningen beslutade att lägga ner verksamheten i Skarpnäck. Något som ledde till kritik – men också ett brinnande engagemang! Läs mer om F&S Skarpnäck

Året i siffror

Följ den ekonomiska utvecklingen i föreningen och hur medlemsantalet växt.

Det här är 2019 i siffror