–Vi utgår från ledorden Chill, Charge och Challenge där vi inspirerar till träning samtidigt som vi pratar om hur viktigt det är att ladda batterierna med mat, sömn och en bra balans mellan återhämtning och utmaning. Självklart är också lust en viktig ingrediens när Friskis pratar rörelse, säger Nina Forsberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis.

I våras presenterade Ungdomsbarometern, på uppdrag av Friskis&Svettis, siffror kring ungdomar och rörelse. Det var viktig input i den långsiktiga planen för hur Friskis ska ge fler ungdomar chans att bygga sig starkare, på sina villkor. 

Fler insatser för unga på gång

Utöver Friskis Pop up i skolan görs en rad andra insatser, som till exempel att utbilda fler träningsinspiratörer för att guida och motivera unga i gymmet, utveckla konceptsamarbeten för idrottslag och ta fram lättillgänglig inspiration för både mental och fysisk styrketräning. 
–Att hjälpa unga att lägga till goda vanor är en väldigt angelägen insats från Friskis. Rörelse och hälsosam kost är nycklar till ökat välmående. ICA Stiftelsen tillsammans med Sveriges ICA-handlare är glada att vara med och möjliggöra det, säger Peter Hägg, tf generalsekreterare ICA Stiftelsen.

Hit kommer Friskis Pop up

Friskis Pop up inleder sin turne med besök på Rönnegymnasiet i Ängelholm den 20-21 oktober och Tallhagsskolan i Kalmar den 26-27 oktober.

Fler nyheter från Friskis