Medlemsundersökningarna som Friskis&Svettis genomförde för 10 år sedan visade att medlemmarna var mer än nöjda med sin förening. Sedan dess har trenden hållit i sig: År efter år har Friskis fått toppbetyg av medlemmarna. “Jag har inte sett motsvarande siffror hos någon annan organisation” konstaterar Anders Örtengren på undersökningsföretaget Mistat.
Friskis&Svettis föreningar gör löpande medlemsmätningar för att se vad medlemmarna tycker om sin förening. Med hjälp av en nyligen gjord insamling av statistik från de senaste 10 åren av undersökningar kan vi se trender över tid. På så vis vet vi om Friskis medlemmar blir mer, mindre och oförändrat nöjda genom åren.
I en medlemsundersökning är det många faktorer man vill titta på. Viktigast av allt är det så kallade Nöjd MedlemsIndex. Denna siffra är ett sammanräknat snitt av fyra viktiga frågor: Nöjdhet (generellt), Motsvarar Friskis dina förväntningar, Nära idealet (jämför Friskis med bästa tänkbara träningsaktör) och Prisvärdhet. Indexet räknas ut genom att medlemmarnas svar och betyg ger olika poäng: 1=0, 2=25, 3=50, 4=75, 5=100.
Listan avslöjar att Friskis har får ett genomgående mycket högt betyg av medlemmarna. Det finns inget som tyder på att kvaliteten sviktar, tvärtom!
- Mycket mycket starkt jobbat. Jag har inte sett motsvarande siffror hos någon annan organisation. Det är en prestation att gå in på ett så högt snittbetyg och sedan lyckas hålla det stabilt under så lång tid, säger Anders Örtengren, författare och VD på Mistat, undersökningsföretaget som hjälper Friskis&Svettis med medlemsundersökningarna.
Det totala snittet av Nöjd MedlemsIndex på 10 år blir 79.2 poäng av 100 möjliga. Den siffran bygger på svar från totalt 147 764 medlemmar i 55 olika Friskis-föreningar. Ett stort tack alla medlemmar som tar sig tid att svara på våra undersökningar!