Vinden är varmare och gräset torrare. Natur och park lockar oss att gå ut. Men hur blir det med gruppträningen vi älskar? Den kan vi ju ta med oss ut! Det ger oss träning med himlen som tak - en riktigt härlig sommarupplevelse, säger Susanne Jidesten, generalsekreterare Friskis&Svettis.

Att bjuda på träningen i parker föddes ur idén att bjuda på riktigt bra träning, en idé med djupa rötter i Friskis-rörelsen. 1981, tre år efter det första Jympa-passet, fick parkträningen sitt genombrott. Då i Stockholm och Rålambshovsparken.

Efter att ha kört i mindre skala, Jympa runt en bil med öppna dörrar, slog vi på stort i Rålis. Jag körde det första passet och inledde starkt med Bruce Springsteens Hungry Heart. Annika Järderud

Träningsutvecklare Friskis

Idag är Friskis parkträning en förväntad aktivitet där träningen sker i en park, ett idrottsområde eller likande nära föreningens vanliga träningsställen. Var, när och hur berättas på de olika Friskis-föreningarnas hemsidor. Sök dig fram via friskissvettis.se/foreningsnamn.

Friskis fem bästa träningstips under sommaren

  1. Träna inte samma sak året om. Kroppen och hjärnan utvecklas av variation. På vintern åker du kanske skidor – men vilken blir din speciella sommarträning?
  2. Gör sommarutflykten till en rolig träningsfest för dig och dina vänner. Spring, lufsa eller power walka till badplatsen. Ta pauser för armhävningar, situps och fyll på med fika. Man springer som bäst med fika i magen.
  3. Utnyttja att det är ljust och dagarna långa. Träna ute och känn in dofter och ljud. Gör solhälsningar i soluppgången eller avsluta dagen med en löprunda i solnedgången.
  4. Upplev kontraster. Följ upp ett hårt träningspass med total avslappning. Armhävningar och hängmatta hör ihop. Känn skillnaden mellan ansträngning och vila. Växla mellan att koppla på och koppla av.
  5. Lyssna inåt. Känn efter, kanske behöver du några veckors total återhämtning? Då är det läge att gå i depå och låta kroppen vila. Bra återhämtning är värdefullt för uppbyggnad och för att vara taggad inför terminsstarten.