pt emelie
Du ska unna dig, inte tvinga dig Emelie Andersen

Personlig tränare

3. Planera

När en ska ändra vana krävs dock oftast lite planering. Men ju mindre, desto bättre skulle jag vilja hävda. Men du måste ändå ha med dig att det krävs lite ruckande i dina nuvarande rutiner. Let’s face it - du måste ta tid från något annat för att få in rörelse. Ta några minuter och planera så noggrant du kan, gärna genom att skriva ner, vad du behöver göra för att få in mer rörelse. T.ex. ta med andra skor till jobbet så jag kan ta en promenad på lunchen eller prata med en kompis som tränar och be hen hjälpa mig skaffa kort, visa anläggningen, schema för gruppträningspass etc.

4. Se helheten

Det är mycket som påverkar hur du mår. Det är inget misslyckande bara för att du inte fått in så mycket rörelse under veckan som du hade tänkt. Jag tror att ångesten och stressen över allt vi borde göra/inte har gjort faktiskt påverkar oss väldigt negativt. Bättre att klappa sig på axeln över det ”till synes” lilla, för dig kanske det var som att bestiga ett berg?!

5. Det är inte alltid roligt

Javisst, hurra för rörelseglädje och allt det där men, det är inte alltid roligt. Det är bara att inse. Ibland måste en bara ta sig i kragen och göra. Speciellt i början upplever många en brant uppförsbacke, innan rutinerna har satt sig. Ha tålamod. Var stolt för det du faktiskt gör. Rörelse, oavsett vad det är för typ, ska få dig att må bra och ge dig energi. Inte bara för stunden utan långsiktigt.

 

Hitta tid att träna - våra 5 bästa tips