Behind The Scenes kampanjinspelning

Med budskapet ”Love the way you move” uppmuntrade Friskis&Svettis under 2019 stockholmarna att bejaka just sitt sätt att röra på sig. Vi satte fokus på känslan av rörelse (rörelseglädje, som vi kallar det), istället för prestationen och träningseffekten.

Under våren berättade vi om rörelseglädje genom livet genom en tidsresa från ålderns höst till det första sprattlet i magen. Under hösten skildrade vi hur rörelseglädjen på ett gympass och ett jympapass blir en frizon i vardagens brus. Kampanjen syntes i sociala medier och utomhus i kollektivtrafik och på reklamtavlor.

Vanliga kroppar i reklamen provocerade

Som vanligt var kampanjmodellerna medlemmar och funktionärer med olika utseenden och uttryck. Det stack i ögonen på vissa, som lämnade otrevliga kommenterar kring modellernas utseenden i sociala medier. Friskis passade då på att ge svar på tal och påminna om vårt initiativ #nollkroppshets. Att kränka andra är aldrig okej, enligt Friskis.

Medlem regisserade kampanjfilmer

Idé och regi för höstens kampanjfilmer skapades av en av F&S Stockholms medlemmar, Gustav Ågerstrand. Förutom hans passion för film är han också flitig motionär och fick idén till en av kampanjfilmerna mitt på ett jympapass.

– Det kändes självklart att ta tillvara på bra idéer som kom från en medlem, när möjligheten fanns. Kraften i Friskis&Svettis ligger i att många bidrar med både sin kompetens och sina berättelser. Det skapar både trovärdighet och en enorm kraft, säger Maja Sönnerbo, kampanjansvarig.

På Friskis är alla välkomna

På sociala medier bemötte vi tråkiga kommentarer om våra modeller genom att säga ifrån att sådant inte är ok och att på Friskis är alla välkomna. Ställningstagandet blev bejublat och spreds i många andra kanaler och F&S Stockholm lyftes fram som en förebild om hur man motarbetar troll på nätet.

Kampanjen Sociala medier kommentarer