Pepp från ledarna och varandra

Samtidigt kan det vara svårt att hitta motivationen till att ge sig ut på egen hand. I Friskisutmaningen får du extra pepp.
– Även om vi inte kan vara tillsammans riktigt som vi brukar just nu så kan bara känslan av att andra är med och kör samma utmaning som du vara ett extra stöd på vägen. Vi hoppas att många ska dela med sig av sin resa i sociala medier under hashtaggen #friskisutmaningen, säger Tina Uppfeldt.
 

Så här går Friskisutmaningen till

Vem passar Friskisutmaningen?

Börja lufsa, passar dig som idag kan gå en rask promenad i 30 minuter. 
Kapa tiden på milen, passar dig som idag kan jogga i 30 minuter.

Hur går det till?

Ett träningsprogram med tre pass per vecka kommer att finnas tillgängligt i Friskis onlineträning för medlemmar med aktivt träningskort från och med den 6 maj. Programmet sträcker sig över sex veckor och innehållet kommer att fyllas på efterhand. 

Inte med från start? Ingen fara, det går jättebra att hoppa på utmaningen senare. Träningsprogrammet kommer att finns tillgängligt till och med den 4 juli 2021.

Träningsutmaningen är en del av Friskis onlineträning för medlemmar med aktivt träningskort. 

Hur ser träningsprogrammet ut?

Upplägget är enkelt, oavsett vilken av utmaningarna du hakar på så guidas du till tre pass varje vecka.

  • En förinspelad audio där du guidas genom hela passet, bara att sätta i lurarna och köra igång. Här varvas löpning/lufs med lugnare partier.
  • Tips om filmat pass från Friskis onlineträning för att få kompletterande träning (rörlighet och stabilitet).
  • Här är det dags att ge sig ut i friska luften igen. Du får upplägget beskrivet i text med tips och råd som du kan läsa igenom innan du ger dig ut.

Porträttbild på Tina Uppfeldt.

Tina Uppfeldt

Tina som är chef för träningsutvecklingen på Friskis&Svettis guidar genom utmaningen Börja lufsa.

– Det är en så perfekt satsning för många just nu! Att få komma igång på ett mjukt och smart sätt med kontinuitet, pepp och en utmaning ger bästa förutsättningarna. Jag tror många är lite less på allt som finns on demand just nu och det kan vara svårt att få till träningen trots att allt är tillgängligt hela tiden. Med Friskisutmaningen gäller det att verkligen haka på nu under försommaren, sen tas materialet bort.

 

Andreas Dahlqvist

Andreas, personlig tränare och träningsansvarig på F&S Kristianstad samt Friskisutbildare i träningsformen löpning, har tagit fram programmet bakom utmaningen Kapa tiden på milen.
– Det ska bli så kul att få vara med och dela  den härutmaningen med andra - från start till mål med allt vad det innebär. På sex veckor kan det hinna hända massor. Utvecklingen kommer att ske på flera olika plan, allt från att man utvecklas rent fysiskt genom att man testar och lär sig nya pass till att man utvecklas rent mentalt av att följa en plan under flera veckor.