Varje år gör Friskis&Svettis Riks en omfattande omvärldsbevakning och trendspaning för att hålla koll på träningsvärlden i stort och smått. Det arbetet ligger sedan till grund för förändringar och nyutveckling vi gör i vårt träningsutbud.
- Konditionsträning, högintensiv träning och funktionell träning är något vi ser är fortsatt starkt. Som en kontrast till det har vi också identifierat att dans är ett område där vi har möjlighet att göra en hel del spännande utveckling, säger Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks.

Från och med den 1 januari 2018 kan föreningarna i Friskis-rörelsen plocka in nyheterna på schemat. Alla föreningar har inte alla pass, kolla med ditt Friskis för att se vilka pass som dyker upp.

Skivstång maxa är Limited edition 2018

Limited edition är träning på tillfälligt besök. Ett pass som finns ett år, sedan försvinner det.
- Med Limited edition tar vi ut svängarna i träningen lite extra mycket, säger Tina Uppfeldt.

2018 bjuder på ett Limited edition-pass och det är Skivstång maxa.
- Med inspiration från klassisk styrketräning, tyngdlyftning och styrkelyft är det här ett pass där skivstången är ständigt närvarande, säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis Riks.

Skivstång maxa passar dig som har tränat med skivstång tidigare och vill ta träningen till nästa nivå. Passet fokuserar på styrka, teknik och raka övningar. Du jobbar inte i takt till musiken.
- Vi vet att många som tränar med oss gillar skivstångsträning. Här ger vi chansen att maxa styrketräningen, säger Magnus.

Ro i rytm på Rodd och Rodd soft

Rodd är sportig och kraftfull intervallträning i grupp.
- På Rodd tränar du din kondition. Benen jobbar hårt och överkroppen engageras i varje drag. Tillsammans blir det en kraftfull men ändå skonsam totalövning, säger Magnus.

På Rodd följer gruppen oftast ledarens takt och rytm. Det bidrar till passets lite suggestiva upplevelse av att vara i ett flow. Ibland finns musik som inspirerar i bakgrunden.

Rodd finns även som soft-variant. Samma kraftfulla träning med i ett ostressat tempo och med lite mer tid för guidning.

Känn dig fri på Dans flow

På Dans flow får du hänga med i ett flöde av rörelser. Precis som inspirationskällorna contemporary och modern dans rymmer det här passet många olika känslor, från introvert till utmanande. Du får chans att följa flowet och landa i dig själv.
- Hitta känslan. Gå in i dig själv. Och bara dansa, säger Tina Uppfeldt.

Dans flow är ett suggestivt och nästan meditativt danspass. Träningseffekten finns i både koordination, rörlighet och lite kondition på sina ställen. Men fokuset ligger på upplevelsen. För att allra bäst uppleva helheten: ta av dig skorna och slut då och då ögonen.
- Låt kroppen gå och hitta friheten på Dans flow, säger Tina.

På Dans crescendo får små detaljer stort utrymme

Dans crescendo påminner om en danskurs i miniformat. Perfekt för dig som gillar koreografi med detaljer och dans med känsla.
- Varje säsongs Dans crescendo har sin egen koreografi och stil. Det här första passet har en kaxig streetjazz-koreografi, säger Tina.

Passets inlärning börjar alltid med de stora stegen och jobbar sedan mot små och roliga detaljer i koreografin. I slutet av passet kommer finallåten. Det är då allt stämmer. Stegen, känslouttrycken och finesserna i perfekt harmoni med finallåten – passets crescendo!

Hitta kraften i steget på Step explode

Step explode är ett kraftfullt danspass där stepbrädan ger dig både extra träningseffekt och mer dansutmaning. Varje låt har sin egen karaktär, koreografi och sätt att använda brädan.
- Här kan du förvänta dig energi, effekt och roliga finesser utan att blanda in krångliga steg och långa sekvenser, säger Tina.

Step explode är tuff konditionsträning med inslag av spänst och snabbhet. Då och då letar också en liten styrkeövning sig in i dansen.
- Step explode är dans med en stor portion power, dans för dig som vill hårdträna, säger Tina.

Här och nu med Mind

Mind är ett meditativt yogapass som ger dig en stund för dig själv och en chans att varva ner. Inspirationen till passet kommer bland annat från mindfulness.
- Övningarna är få och särskilt utvalda för att träna en medveten närvaro med andningen i fokus, säger Annika Gärderud, träningsutvecklare på Friskis Riks.

Mind är ett pass helt fritt från prestation. Använd Mind som ett andrum i din vardag, ett andrum som hjälper dig att lägga stressen bakom dig.

Mer om nya passen

I januari berättar vi ännu mer om alla sju träningsnyheterna, håll utkik!