Sifo bekräftade: Kroppshets hindrar träning

Initiativet tog sin utgångpunkt i en Sifo-undersökning som F&S lät göra. Den bekräftade vad föreningen länge misstänkt. Dagens kroppsfokus och upplevda prestationskrav är ett hinder för människor för att komma igång och fortsätta träna.

– Friskis&Svettis har jobbat för en träningsmiljö fri från kroppshets sedan starten 1978. På senare år har vi haft en misstanke om att den osunda kroppshetsen ökat i samhället. Genom undersökningen fick vi kvitto på att det var sant. Vi såg också att kroppshetsen drabbar olika grupper på lite olika sätt, säger Andreas.

Friskis&Svettis har jobbat för en träningsmiljö fri från kroppshets sedan starten 1978. Andreas Strömberg

ordförande i F&S Stockholm

Det här visade Sifo-undersökningen

• Yngre upplever mer prestationshets i samband med sin träning än äldre. Kvinnor i större utsträckning än män.
  • Unga kvinnor mellan 18 och 29 år påverkas signifikant mest negativt av samhällets, medias och träningsindustrins ideal än snittet. Mer än varannan ung kvinna som tränar regelbundet säger att de påverkas negativt av samhällets, medias och träningsindustrins kroppsideal.
  • Kvinnor påverkas nära tre gånger mer av samhällets kroppsideal än den utsträckning som männen påverkas.
  • Var femte man som tycker mindre om att träna anger att det är på grund av att de inte känner sig hemma i träningsmiljön.
  • Nästan var fjärde ung svensk i åldrarna 18-29 anger att den främsta anledningen till varför de inte gillar att träna är att de kopplar träning med stress.

Stor uppslutning bakom initiativet

Organisationen Gen-Pep hade representanter på plats på Mani-fest!-ationen. Många influencers och forskare ställde sig bakom initiativet, däribland Carolina Klüft, Anders Hansen, Fanna Ndow, Frida Boisen, Julia Dufvenius, Josefine Bengtsson och många mer.
Även poddarna Ångestpodden, Under Kevlaret och influencers som Petra Månström, Cecilia Ehrling-Danemark, Linda Aulin, Karin Hägglund, och Therese Alfvén uppmärksammade initiativet.

Många medier plockade upp nyheten om Sifo-undersökningen såväl som manifestationen. Totalt 25 artiklar publicerades och 10 minuter ägnades åt ämnet i SVT Morgonstudion.

Let’s Jive!

Superstjärnan Cecilia Ehrling bjöd 70 lyckliga friskisar på dansklasser i tävlingstempo vid två tillfällen; före välförtjänt frukost för de morgonpigga och som en after work med tilltugg. Allt under Friskis paroll #nollkroppshets

Träningsfest för nollkroppshets gjorde succé

I november 2018 följde föreningen upp med en Träningsfest för #nollkroppshets på F&S City. Anläggningen fylldes till bredden av kortare pass – många med specialtema just för kvällen. Gymmet blev minglets mittpunkt med live-DJ och juicebar. Friskis gästades också av dramagruppen ”Klassen scenkonst” som ställde sig bakom #nollkroppshets och bjöd medlemmarna på ett gästpass i fysisk improteater.

– Jag gläder mig mycket åt engagemanget kring denna viktiga fråga. F&S Stockholm kommer att jobba vidare för att göra träning till en frizon för alla, säger Andreas Strömberg.