En klassiker är att man klär på sig för mycket och blir jättevarm och svettig. Cindy Falquet

ledare

Tre lager-principen

– En klassiker är att man klär på sig för mycket och blir jättevarm och svettig. Det är normalt att du känner dig lite kall under de första 5-10 minuterna innan du har fått igång värmen.

Välj gärna värmande material som transporterar bort fukt. Ett tips är att undvika bomull som andas dåligt och suger åt sig fukt så att du riskerar att bi kall.

– Jag gillar merinoull både närmast kroppen och i mellanlagret. Ytterlagret ska skydda mot vind och snö. Ta något tunt och lätt och se till att dragkedjan också är täckt för extra skydd. På benen kan det vara skönt att ha långkalsonger under tightsen eller ett par vintertights med fleeceinsida och vindskydd på rumpa och lår. Mössa eller pannband på huvudet gör också att du håller värmen bättre.

Pulsa i snö – en garanterad pulshöjare!

Ett smart tips för att göra löpningen ännu mer lustfylld på vintern är att utnyttja fördelarna årstiden för med sig. När det är kallt och snöigt ute behöver du inte springa de absolut längsta passen i ditt liv. Fokusera på intervaller, teknik, kort och intensivt. Varför inte korta intervaller i djup snö? En garanterad pulshöjare!

Vill du vinterlöpa i grupp?

Häng på våra löparpass:

Måndagar kl 18.00 Löpning kvalitet

Torsdagar kl 18.00 Löpning distans (med TriFit IF)

Båda passen ingår i ditt träningskort på Friskis Jönköping.