Håll avstånd!

Vi kan inte nog betona vikten av att hålla avstånd när du tränar hos oss. Tänk efter när du väljer skåp i omklädningsrum, duschar, använder maskiner i gymmet och konditionsmaskiner under pass. Har du möjlighet att byta om hemma rekommenderar vi att du gör det.

Utropstecken

Senast uppdaterad 2020-04-02

Friskis&Svettis förhållningssätt har hela tiden varit att följa myndigheternas rekommendationer och beslut och att tillgängliggöra träning i möjligaste mån. Precis som myndigheterna slår vi fast att fysisk aktivitet är bra för folkhälsan. Under rådande situation är det naturligt att Friskis verksamhet på olika sätt behöver anpassas för att minska smittspridning.

Vi förhåller oss till förbudet mot folksamlingar om mer än 50 personer genom att begränsa samtliga gruppträningspass till max 50 personer. I praktiken är deltagarna på passen alltid färre. Våra gym är stora, vi respekterar varandra och håller avstånd. Vi kommer även se över vårt schema för att undvika folksamlingar vid byten mellan pass.

Vi tar ansvar och är självklart beredda att ändra oss om rekommendationerna ändras. På Friskis&Svettis Borås håller vi våra träningsanläggningar öppna som vanligt tills vidare. Vissa pass tvingas vi ställa in på grund av ledarbrist. I linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer ökar vi successivt våra träningspass utomhus. Aktuellt schema hittar du alltid på bokningssidan eller i appen. Vi erbjuder även digitala träningsalternativ via vår hemsida och sociala medier om du inte kan eller vill komma till anläggningen.

Utöver detta har vi utökat de redan höga rengöringsinsatserna på anläggningarna och rengör dagligen alla maskiner och redskap med klorlösning. Precis som alltid uppmanar vi att inte gå och träna när man är sjuk. Det är lika viktigt för den egna hälsan, som för omgivningens hälsa.

Rekommendationer för träningsanläggningar

Myndigheterna rekommenderar att är man frisk så ska man inte sluta träna, utan tvärtom fortsätta. Utgångspunkten för oss på Friskis&Svettis är att människor ska kunna träna för att må bra och därför håller vi våra anläggningar tills vidare öppna.

Tidigare i veckan gick Folkhälsomyndigheten ut med rekommendationer angående idrott och träningsanläggningar. Där står bland annat att "Fysisk aktivitet är bra för folkhälsan, idrott och träning ska därför fortsätta. Träningar, matcher eller lokala cuper behöver inte ställas in med anledning av epidemin, och gym, simhallar och idrottshallar kan hålla öppet. Däremot kan aktiviteterna behöva anpassas för att minimera riskerna för smittspridning."

Anpassningar av verksamheten

  • För att minska smittspridning reduceras antalet platser på gruppträningspassen. Inga pass med 50 personer förekommer.
  • Har du möjlighet att byta om hemma, uppmanar vi att du gör det.
  • Samtliga pass där vi delar/byter redskap med varandra är inställda, vilket berör träningsformerna: Cirkelgym, Cirkelfys, HIT, Box, Cardio mix och Plaza. Vissa av passen kommer att erbjudas i anpassad form, där vi arbetar med färre eller helt utan redskap. Utöver dessa är även Jympa soft och Jympa soft special på dagtid, inställt.
  • Vi kommer i viss mån att erbjuda alternativ träning istället varav en del av passen kommer att flyttas utomhus. Håll dig uppdaterad via bokningssidan.
  • Förälderträning, träning för familjer (Familjejympa och Familjefys) och Enkeljympan ställs in.

 

ALLMÄNNA RIKTLINJER TILL MEDLEMMAR

Om du känner dig hängig så håll dig hemma. Då ska du ju ändå inte träna, eller hur? För att hålla virussjukdomar borta rekommenderas generellt att

  1. Tvätta händerna ofta och att inte peta sig i ansiktet. Handsprit kan vara ett alternativ om det inte finns möjlighet till handtvätt.
  2. Var och en är extra noga med att torka av maskiner och redskap efter sig.
  3. Hosta och nys i armvecket.
  4. Det finns en internationell samsyn att smittan sprids av personer med symptom på sjukdom. En del har dock bara milda symptom, speciellt i början av sjukdomen, och känner sig inte sjuka. Så, om du precis har varit i något av de länder som har spridning av viruset så träna gärna hemma eller ute tills du säkert vet att du inte är sjuk.

På Friskis instagram lägger vi ut träningstips och inspiration för dig som vill hitta en alternativ träning.  Du kan också hitta tips och inspiration till hemmaträning på den här sidan ››

Vi följer utvecklingen och lyssnar på Folkhälsomyndigheten. Om vi ser anledning att komma med ytterligare rekommendationer så gör vi det. 

Frågor och svar om Corona hos Folkhälsomyndigheten.