Håll avstånd och ta personligt ansvar

Vi kan inte nog betona vikten av att hålla avstånd när du tränar hos oss. Tänk efter när du väljer skåp i omklädningsrum, duschar, använder maskiner i gymmet och konditionsmaskiner under pass. Har du möjlighet att byta om och duscha hemma rekommenderar vi att du gör det. Tvätta händerna noga och rengör alltid maskiner och redskap innan och efter användning.

Utropstecken

Senast uppdaterad 2020-08-11

Friskis&Svettis förhållningssätt har hela tiden varit att följa myndigheternas rekommendationer och beslut och att tillgängliggöra träning i möjligaste mån. Precis som myndigheterna slår vi fast att fysisk aktivitet är bra för folkhälsan. Under rådande situation är det naturligt att Friskis verksamhet på olika sätt behöver anpassas för att minska smittspridning.

Vi förhåller oss till förbudet mot folksamlingar om mer än 50 personer genom att begränsa samtliga gruppträningspass till max 50 personer. I praktiken är deltagarna på passen alltid färre. Våra gym är stora, vi respekterar varandra och håller avstånd. Vi kommer även se över vårt schema för att undvika folksamlingar vid byten mellan pass.

Vi tar ansvar och är självklart beredda att ändra oss om rekommendationerna ändras. På Friskis&Svettis Borås håller vi våra träningsanläggningar öppna som vanligt tills vidare. Vissa pass tvingas vi ställa in på grund av ledarbrist. I linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer fortsätter vi att erbjuda träningspass utomhus. Aktuellt schema hittar du alltid på bokningssidan eller i appen. Vi erbjuder även digitala träningsalternativ via vår hemsida och sociala medier om du inte kan eller vill komma till anläggningen.

Utöver detta har vi utökat de redan höga rengöringsinsatserna på anläggningarna och rengör dagligen alla maskiner och redskap med klorlösning. Precis som alltid uppmanar vi att inte gå och träna när man är sjuk. Det är lika viktigt för den egna hälsan, som för omgivningens hälsa.

Anpassningar av verksamheten

Vi gör en rad anpassningar utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer för idrott och träningsanläggningar. Myndigheterna rekommenderar att är man frisk så ska man inte sluta träna, utan tvärtom fortsätta. Utgångspunkten för oss på Friskis&Svettis är att människor ska kunna träna för att må bra och därför håller vi våra anläggningar tills vidare öppna.

Lagmässigt är gym undantagna regeringens förbjud mot alla allmänna sammankomster med mer än 50 personer då det inte räknas som offentliga sammankomster.

  • Antalet deltagare på all gruppträning minskas
    Vi har minskat antalet deltagare till max 50 personer. 
  • Anpassade upplägg på alla pass där vi använder redskap
    Vi erbjuder anpassade upplägg på träningsformer som innebär närkontakt med andra, och undviker så långt det går att dela redskap. Detta gäller passen: Cirkelfys, Cirkelgym, HIT, Jympa station och Plaza. Vidare har vi även flyttat isär maskiner och utökat tiderna mellan pass.
  • Vi fortsätter att erbjuda träningspass utomhus och ta fram onlineträning
    För dig som vill hålla igång men inte kan eller vill träna på våra anläggningar just nu erbjuder vi fler pass utomhus och onlineträning.
  • Maxgräns i gymmet
    Vi har infört maxgräns på våra gymytor. Om gymmet är fullt kan du bli ombedd att vänta utanför anläggningen.
  • Seniorverksamheten, barnträning och Enkeljympan pausar
    Vi fortsätter att pausa träning för målgruppen seniorer samt barn och unga.

 

ALLMÄNNA RIKTLINJER TILL MEDLEMMAR

Om du känner dig hängig så håll dig hemma. Då ska du ju ändå inte träna, eller hur? För att hålla virussjukdomar borta rekommenderas generellt att

  1. Tvätta händerna ofta och att inte peta sig i ansiktet. Handsprit kan vara ett alternativ om det inte finns möjlighet till handtvätt.
  2. Var och en är extra noga med att torka av maskiner och redskap efter sig.
  3. Hosta och nys i armvecket.
  4. Det finns en internationell samsyn att smittan sprids av personer med symptom på sjukdom. En del har dock bara milda symptom, speciellt i början av sjukdomen, och känner sig inte sjuka. Så, om du precis har varit i något av de länder som har spridning av viruset så träna gärna hemma eller ute tills du säkert vet att du inte är sjuk.

På Friskis instagram lägger vi ut träningstips och inspiration för dig som vill hitta en alternativ träning.  Du kan också hitta tips och inspiration till hemmaträning på den här sidan ››

Vi följer utvecklingen och lyssnar på Folkhälsomyndigheten. Om vi ser anledning att komma med ytterligare rekommendationer så gör vi det. 

Frågor och svar om Corona hos Folkhälsomyndigheten.